2010. május 3.

Vízipipa dohány készítés

Forrás: vizipipadohany.com
http://www.vizipipadohany.com/ismerteto/keszites/
Erről több internetes oldalon is lehet olvasni különféle próbálkozásokról. Azonban ezek többsége kudarcba is fulladt, volt amelyik közepes sikerrel zárul. A legtöbb helyen a következő cikk olvasható:

Az elkeserítő dohányár-emelkedésektől hajtva nekiálltam kutakodni a házi dohánykészítésről. Persze, nem kifejezetten a pénz miatt, ismertek, házi pipáim vannak, minden, vagyis ami érdekel, először megpróbálom magam megcsinálni. A pipadohány-siker.

Hozzávalók egy csomag vízipipadohányhoz:
- dohány / cigarettadohány, dohányboltokban kapható sima natúr dohány /
- glicerin / gyógyszertárban kapható, én 100 ml-t vettem 250ftért /
- méz
- ízesítő / továbbiakban lesz róla szó /
- tálkák, tányér, szűrő
Először is engedj lengyos vizet az egyik tálkába. Ebbe szórd bele a dohányt és nyomkodd ki, ezt hívják dohánymosásnak. Elképesztően barna lesz a víz, cserélheted párszor, attól függően hogy milyen erős dohányt akarsz készíteni.
Ha kimostad, szűrd le, nyomkodd ki belőle a vizet, oszlasd szét egy mikrózható tányéron és mikróba vele. 750en 3×1,5 perc alatt nekem megszáradt. Fontos, hogy ne egy menetben szárítsd ki, hanem nyiss rá többször, forgasd át (vigyázz meleg lesz), engedd ki a párát. Ekkor meglehetős dohányszag fog terjengeni körülötted, de az a kellemes dohányszag nem az égett cigiféle.
Amíg szárad a dohányod, addig az egyik tálkába tegyél 1-2 ek. mézet / melaszt (bár a melasz általánosabb, a mézet javasolják, talány enyhébb íze miatt) és keverd össze egy teás kanálnyi glicerinnel. Ha kicsit megszalad, az sem baj, de ne legyen túl sok. Ebbe a keverékbe szórd bele a dohányodat, és keverd össze.
Nah most jön az érdekes része. Ha gyümölcsös dohányt akarsz, előre szólok, tartósítószer hiányában nem fog sokáig elállni. Inkább valami alkoholt ajánlanék, én Baileys-t öntöttem rá. Kipróbáltam almával is, a gyümölcsöt, bármilyen is legyen, alaposan össze kell vágni vagy villával összetörni, serpenyőben NEM megfőzni, de kirotyogtatni belőle a lehető legtöbb nedvességet, és meget a dohányhoz. Az alkoholt meg csak simán zuttybele, ez lehet rum, whisky, mindenképpen valami aromás, vodkával nincs értelme.
Miután a mézes-glicerines-gyülölcsös/alkoholos dohányt kellőképpen összekeverted, nyomkodd ki belőle a fölösleges nedvességet. tégy fel egy serpenyőt melegedni, és hajts össze (fényes felével befelé) egy darab alufóliát. Erre pakold rá a maszlagos shishát, terítsd el rajta, majd alufóliástul tedd a serpenyőbe. Ott is hagyhatod egy darabig takaréklángon.
Ez azért fontos, mert egyrészt kimegy belőle a nedvesség, másrészt kissé összefőzi az ízeket, harmadrészt az alkohol eltűnik. FONTOS. NE hagyd benne az alkoholt. Tönkreteszi a párája/ füstje a trillió hajszáleret a tüdődben amiből baj lehet hosszú távon. Egy idő után elkezd párállani meg sercegni meg pattogni meg minden, ekkor lezárhatod alatta a lángot. ha kissé kihűlt, leszedheted az alufóliáról. Ha picit száraznak ítéled, adhatsz hozzá még egy nagyon keveset a mézes-glicerines keverékből, de ha gyümölcs van benne, egy kicsit megint főzni kell. A friss dohányt tedd légmentes zacsiba, azt pedig valami légmentes dobozba, hagyd érni másnapig. Másnap már láthatod, hogy sokkal ragacsosabb lett, besötétedett, összeállt a dolog. Ekkor készen is van a házi shishád!
Az ízesítésekről. A gyümölcsről és az alkoholról beszéltem. Fűszerekkel ugyanúgy, ahogy leírtam, csak porrá őrölt fűszert kell hozzáadnod és egy kis finomság. Ha red bullos dohányt akarna valaki csinálni. Én nem próbáltam még ki, csak egy ötlet, de szóljatok, ha bejött- tehát kell egy red bull, azt el kell kezdeni főzni, párologtatni, amíg egy sűrű szirup marad belőle. azt fele-fele arányban keverni lehet mézzel, majd ahogy eddig is. Ez csak egy ötlet, hangsúlyozom.

Nos, az úgy volt, hogy beszéltük haverokkal az emelkedő dohányárakra nézve, hogy valamilyen alternatívát kellene kitalálni a szeretett pipánk működtetésére. Egyből jött is az ötlet, occsó dohány forralt szörp azt jóvan! Ez akkor jó poénnak tűnt, de mikor láttam papertiger cikkét kiderült, hogy nem is olyan nagy hülyeség. A cikk nélkül nem igen csináltam volna meg, ezért sok-sok köszönet papertigernek (ha finom ?).

Szóval a leírtak alapján bevásároltam, glicerin 100gramm (itt így mérték) vény nélkül (bár kicsit mintha hülyének néztek volna) 259ft volt, viszonylag jo minőségű pipadohány (club) 430ft, jaffa szörp 240ft, bomba (ezt jobban szeretem, mint a redbullt) 280ft volt. Később kiderült, hogy nincs otthon se alufolia se méz, ezek 600ft-ba kerültek összesen. Az árakhoz megjegyzem, hogy a lehető legdrágább boltban vettem mindent (na nem azért, mert rohadt sznob vagyok és megtehetem, hanem azért, mert csak ez az egy, drága bolt van a környéken), és persze az elkészítéshez csak a dohányt és az energiaitalt kell teljesen felhasználni. A dohány az tuti, hogy mindenhol ennyi, mert az zárjegyes. A képen azért szerepel a cola is, mert colasat is akartam csinálni, de végül nem akartam mégegyszer mosogatni, úgyhogy azt magamba öntöttem.

Na akkor essünk neki. Először is áztatás. Papertigertől tudtam meg, hogy az ő dohányának egy kicsit ?karcos? lett az íze, azt mondta valószínűleg jobban ki kell mosni a dohányt. Így történt, bár azért óvatosan csináltam nehogy ne maradjon semmi ereje a cuccnak. Tálban mártogatás, majd szűrőbe és ott még eresztettem rá vizet, majd jol kinyomkodtam. Aztán mikroba az egész. Nekem kicsit több időre volt szükségem, mint azt a kolléga írta, ez lehetett a dohánytol is, a mikrotol is. Előtte egyébként korrektül kitakarítottam a mikrot, nehogy a tegnapi pörkölt ízét átvegye a dohány. Miközben száradt a dohány a mikroban egy kis régi edényben feltettem a bombát főni. Pár perc alatt tizedére csökkent a mennyisége, ez látszik a kis kék tálkában. Ment bele glicerin egy tk-val meg ugyanennyi méz, jól belekevertem a dohányt. A főzés közben arra számítottam, hogy majd egy idő után sűrűbb lesz, de ez nem így volt, hanem mikor kezdett kihülni akkor sűrűsödött be igazán. Kb addig kell főzni, amíg annyi marad amiben még el tudod keverni a dohányt, de inkább hagyj rá többet, mert jobb ha leve van a dohánynak, mintha száraz, ráadásul utána a serpenyős (nekem ugyanaz a lábas maradt) sütésnél is veszít egy kicsit a nedvességből. Megadott módon lábas kibélel 2 réteg alufóliával fényes rész felfele (meg lefele is). Ami itt érdekes volt, hogy először serpenyővel probálkoztam, de az alufolia alatt iszonyatosan elkezdett füstölni. Gondolom maradt benne egy kis olaj a mosogatás ellenére is.

Ugyhogy vissza a lábashoz alufoliázás után bele raktam a dohányt és szigorúan takarékon (különben megég) 1-2 percig sütöttem. Szerintem ennyi elég is neki, nem is mertem tovább csinálni, mert ha megég, akkor kuka az egész. A jaffással ugyanezt csináltam bár mire az kész lett már a fülem töve is ragadt. Ezek után előszedtem a jóféle rég elfelejtett vákuumos zacskozó gépet (ha lúd legyen kövér alapon) és legmentesen bezacsiztam a kétféle dohányt. Jelenleg érlelődnek, holnap lesz a teszt. A végére a két dohány kb. 125 gramm lett (40 gramm dohánybol) így, ha 900ft alatt kijött a dolog akkor megérte. Ami nagyon megdobja az a bomba, mert abbol az egészet belefőztem, és nem a legolcsobb dohányt vettem szóval még itt is lehet spórolni. Ha csak olcsó dohányt + szörpöt használunk mindenképpen olcsobban jövünk ki a bolti vízipipadohányoknál.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Pár alapvető hiba van a házi dohányod készítésben...nem mindent kel egyszerre összekeverni, van sorrend, meg érlelés is.

Vízipipa blog írta...

Miket hagyott ki? Mond el kérlek. Amúgy jó. :)

Nightrain írta...

Szerintem nincs kihagyva semmi belőle.